Dlaczego sprawdziany są trudne, a prezentacje łatwe?

Bez względu na to, czy przygodę edukacyjną masz już za sobą, czy ciągle chodzisz do szkoły, na pewno jesteś w stanie przywołać uczucie stresu i świadomości kompletnej pustki w głowie, które zdarzało ci się doświadczać przed testami czy egzaminami. Być może pisząc sprawdzian zadałeś/aś sobie pytanie – dlaczego sprawdziany są trudne?

Uczyłeś się długo, a mimo to wynik mierny, ocena obniża średnią, nie jesteś z siebie zadowolony. Żeby zawalczyć o lepszą notę na świadectwie przygotowujesz prezentację — zakres materiału podobny, więc nie spodziewasz się znaczącej poprawy. Pomimo tych pesymistycznych przewidywań otrzymujesz najwyższą ocenę, a piękna „szóstka” dumnie stoi przy twoim nazwisku w dzienniku.

Dlaczego tak jest? Dlaczego prezentując podobny zakres informacji otrzymałeś tak różne rezultaty? Przecież różniła się jedynie forma prezentacji, a to nie ma znaczenia – podobno najważniejsze jest to co mamy w głowach. Otóż nie.

Zastanówmy się najpierw, czym różnią się przygotowania do egzaminu i prezentacji. Pierwsza forma sprawdzania wiedzy wymaga wkuwania ogromnej masy informacyjnej, często niepotrzebnej, bo w końcu żyjemy w erze Google’a. Załóżmy, że zdajemy egzamin z polskiego – polski renesans. W domu spędzasz godziny na nauce tych wszystkich nazwisk, dat, utworów, nurtów. Starasz się zapamiętać taki szczegół jak ilość córek Kochanowskiego – ale czy to ma znaczenie? Dodatkowo sytuację utrudnia ilość innych zajęć, w końcu język polski to nie twój jedyny przedmiot, a szkoła próbuje z ciebie zrobić specjalistę od wszystkiego – od nauk ścisłych, przez społeczne po humanistyczne. Tak wiele obowiązków sprawia, że na naukę do testu masz dwa, góra trzy dni, choć nauczyciel i tak będzie się upierał, że był tydzień, bo wtedy sprawdzian został zapowiedziany. Rezultatem jest znana dobrze strategia ZZZ — zakuć, zdać, zapomnieć. Poświęcamy dużo czasu na „pamięciówę”, mało na zrozumienie (bo nikt od nas nie wymaga zrozumienia, tylko te ciągłe daty i nazwiska) i kiedy przychodzi data testu, jest pustka. Waga w dzienniku – 3, najwyższa, od tego zależy cała ocena końcowa i już wiemy, że nie sprostaliśmy.

Aby kontynuować czytanie, przejdź na następną stronę ->

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Related Articles

Wstań prawą nogą

Wstań prawą nogą

Jak każdy wie, higiena snu jest istotnie ważna dla dobrego, zdrowego dnia, jak i życia.

Zdecydowanie mniej mówi się o dobrym poranku, który rzutuje na całą resztę dnia. W artykule pojawią się aktywności, które zajmują do 30 minut, które warto zagospodarować (szczególnie w weekend, kiedy mamy więcej czasu) dla lepszego dnia.

czytaj dalej
Ty jesteś skorpionem, a on ENTP — o fenomenie narzędzi psychologicznych

Ty jesteś skorpionem, a on ENTP — o fenomenie narzędzi psychologicznych

Chyba nigdy wcześniej nie mieliśmy tak wielu możliwości zgłębiania naszej osobowości i  odkrywania tajemnic relacji międzyludzkich, jak obecnie.

Testy psychologiczne, horoskopy i inne  narzędzia obiecujące nam dogłębną analizę naszej osobowości, naszych talentów czy nawet  predyspozycji zawodowych cieszą się ogromną popularnością. W czym dokładnie tkwi ich fenomen i dlaczego tak chętnie po nie sięgamy? W tym artykule zgłębimy tajemnice psychologicznych  narzędzi i przyjrzymy się zarówno ich rzetelności, potencjalnym korzyściom jak i zagrożeniom,  jakie się z nimi wiążą.

czytaj dalej
Jak rozwijać umiejętności interpersonalne i budować trwałe relacje?

Jak rozwijać umiejętności interpersonalne i budować trwałe relacje?

Umiejętności interpersonalne odnoszą się do umiejętności społecznych, których używamy w relacjach z innymi ludźmi, aby osiągnąć oczekiwaną efektywność. Umiejętności te są niezbędne w budowaniu trwałych relacji i są kluczowe zarówno w życiu osobistym, jak i zawodowym. Umiejętności interpersonalne można zdefiniować jako zdolność do komunikowania się, współpracy i efektywnej interakcji z innymi. Są ważne dla budowania zaufania, szacunku i relacji z innymi. Rozwijanie tych umiejętności może pomóc osobom stać się lepszymi komunikatorami, graczami zespołowymi i liderami.

czytaj dalej